- MIKSI UUDEN AKUN REKISTERÖINTI ON TÄRKEÄÄ SINUN AUTOSI SUORITUSKYVYLLE?
Jos sinulla on uudempi BMW auto (yleensä v.2005->) ja sinun täytyy vaihtaa autosi akku, on erittäin tärkeää, että rekisteröit / ohjelmoit muutoksen ajoneuvon tietokonejärjestelmään. Uudemmissa BMW malleissa on uskomattoman hienostunut sähköjärjestelmä ja ne ovat varustettu IBS (Intelligent Battery sensorilla), joka mukauttaa latauksen akun tyypin, kunnon ja iän perusteella. Tästä syystä ajotietokoneelle on kerrottava, että autossa on uusi akku ja sieltä on poistettava vanhat latauksen tiedot muistista.
Tärkeitä vinkkejä
- ÄLÄ KOSKAAN vaihda AGM akun tilalle perinteistä lyijyakkua !
- Perinteisen lyijyakun tilalle voidaan yleensä vaihtaa uudempi AGM akku, mutta silloin uuden akun rekisteröinti erityisen tärkeää!
- Jos uuden akkusi koko ei vastaa täysin testerissä olevia vaihtoehtoja, valitse aina korkeampi AH arvo kuin akussa.
- MITÄ AKUN REKISTERÖINNIN / KOODAUKSEN YHTEYDESSÄ SITTEN TAPAHTUU?
- Akun kapasiteetti on asetetaan 80%
- Sen hetkinen matkamittarin lukema tallennetaan
- Tallennetut akun tilastot (virta, jännite, akun varaus) poistetaan
- Tallennetut lämpötila tilastot poistetaan
- MITKÄ MALLIT VAATIVAT AKUN VAIHTO REKISTERÖINNIN / KOODAUKSEN ?
Yleisesti ottaen alla olevan listauksen mukaiset mallit vaativat rekisteröinnin / koodauksen:
- 2008 tai uudemmat X6 E71 mallit
- 2007 tai uudemmat X5 E70 mallit
- 2006 tai uudemmat 3-sarjan E90/E91/E92/E93 mallit
- 2005 tai uudemmat X5 (E53 mallit joissa N62 moottori)
- 2004 tai uudemmat 5-sarjan E60/E61/F10/F11/G30 mallit
- 2003 tai uudemmat 6-sarjan E63/E64/F06/F12/F13 mallit
- 2002 tai uudemmat 7-sarjan E65/E66/F01/F02/G11 mallit
- MITÄ VOI TAPAHTUA JOS UUDEN AKUN REKISTERÖINTIÄ / KOODAUSTA EI TEHDÄ?
Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti, kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää. Tai uutta ladataan liian pienellä teholla, jolloin akku ei koskaan täyty.
Älä siis säästä tässä asiassa, vaan vaihdata akkusi ammattilaisella, joka myös pystyy suorittamaan akun vaihto rekisteröinnin/ koodauksen oikeaoppisesti !
Schmiedmann:lta saat uudet alkuperäiset akut edullisesti, sekä huoltomme voi suorittaa vaihdon sekä uuden akun rekisteröinnin / koodauksen oikea opppisesti merkkikohtaisella testerillä tehtaan ohjeiden mukaisesti ja näin autosi pysyy paremmassa kunnossa pidempään.
Katso tästä akkuvalikoimamme.
Katso myös
Schmiedmann BMW Huolto | BMW Sähköinen huoltokirja