Vaivaako sinuakin control level failure?
Joudutko aamuisin odottelemaan BMW:n takapään nousemista maasta?
BMW:n 5-, 7-, X5- ja X6-sarjoissa on käytetty ilmajousitusta, jonka tarkoituksena on säätää etu- tai takapään korkeutta kuorman mukaan. Tässä artikkelissa käsittelemme yleisimpiä syitä ilmajousituksen toimimattomuuteen ja vianetsintään.
Yleisin syy sille, miksi BMW:n taka-akseli laskee yön, aikana on vuotavat ilmajouset, eli ilmapussit.
Järjestelmävuotoa voi toki olla myös muualla kuin itse pusseissa.
Esimerkiksi venttiilit, liitokset, putket ja kuivain ovat syytä tarkistaa.
Mitä voin tarkistaa itse?
Ilmajousien ollessa tyhjät, eikä mitään tapahdu, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa kompressorin rele ja sulake.
Rele löytyy 5-sarjoissa takaluukusta. Sulakkeen sijainti kannattaa tarkistaa sulakekaaviosta.
Tilanteissa, joissa auton takapää tai vaikka vain toinen puoli on laskenut yön aikana, mutta täyttyy kun kompura lähtee käyntiin, on syytä epäillä vuotavia ilmajousia tai muuta vuotoa järjestelmässä.
Esimerkiksi, jos toisella puolella takapää on normaalilla tasolla ja toisella puolella nostaa korkeuden ääriasentoon, niin kannattaa tarkistaa ilmajousien tasoanturit.
Voinko muuttaa itse taka-akselin korkeutta?
Periaatteessa kyllä, tosin se vaatii lähes aina ohjelmiston jolla muutoksen voi tehdä. Joissain tapauksissa säätöä voi muuttaa erillisillä muutos kappaleilla korkeudensäätöanturin akselistoon.
Meillä Schmiedmannilla on tarvittavat ohjelmistot ja testerit, joilla takapään korkeudensäätö ja raja-arvojen muutokset onnistuu helposti.
Voinko vaihtaa kompressorin itse?
Kyllä voit, mutta huomioi, että kompressorin vaihto vaatii auton nostamisen ylös ja järjestelmän pois kytkemisen sulake poistamalla.
Myös rele täytyy vaihtaa samalla, kun kompressori vaihdetaan. Rele tulee yleensä uuden kompressorin mukana jo valmiiksi.
Muista, että ilmajärjestelmä on erittäin herkkä lialle, joten sinun täytyy huolehtia puhtaudesta!
Voinko vaihtaa ilmajousen itse?
Kyllä voit, mutta järjestelmä täytyy pystyä tyhjentämään täysin ennen vaihtoa.
Ilmapussin vaihdon jälkeen järjestelmä täytyy täyttää, ennen kuin auto lasketaan alas.
Järjestelmän tyhjentämiseen ja täyttämiseen tarvitaan soveltuva testeri.
Alla muutamia tuote-esimerkkejä
E61 E61 LCI Ilmajousituksen kompressori - BMW alkuperäinen |
|
Tarkista hinta linkistä: |
Tuotenumero: 37-10-6-793-778 |
|
F07 GT F07 GT LCI F11 F11 LCI Ilmajousi, sopii molemmille puolille |
|
Tarkista hinta linkistä: |
Tuotenumero: 37106781843 |
|
F11 F11 LCI Ilmajousi taakse, sopii o- tai v-puoli |
|
Tarkista hinta linkistä: |
Tuotenumero: 37106784379 |
|
E61 LCI E61 Ilmajousituksen kompressori - sisältää uuden releen |
|
Tarkista hinta linkistä: |
Tuotenumero: 37106789937 |
|