Jos sinulla on uudempi BMW auto (yleensä v.2005->) ja sinun täytyy vaihtaa autosi akku, on erittäin tärkeää, että rekisteröit / ohjelmoit muutoksen ajoneuvon tietokonejärjestelmään. Uudemmissa BMW malleissa on uskomattoman hienostunut sähköjärjestelmä ja ne ovat varustettu IBS (Intelligent Battery sensorilla), joka mukauttaa latauksen akun tyypin, kunnon ja iän perusteella. Tästä syystä ajotietokoneelle on kerrottava, että autossa on uusi akku ja sieltä on poistettava vanhat latauksen tiedot muistista.
Tärkeitä vinkkejä
Yleisesti ottaen alla olevan listauksen mukaiset mallit vaativat rekisteröinnin / koodauksen:
Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti, kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää. Tai uutta ladataan liian pienellä teholla, jolloin akku ei koskaan täyty.
Älä siis säästä tässä asiassa, vaan vaihdata akkusi ammattilaisella, joka myös pystyy suorittamaan akun vaihto rekisteröinnin/ koodauksen oikeaoppisesti !
Schmiedmann:lta saat uudet alkuperäiset akut edullisesti, sekä huoltomme voi suorittaa vaihdon sekä uuden akun rekisteröinnin / koodauksen oikea opppisesti merkkikohtaisella testerillä tehtaan ohjeiden mukaisesti ja näin autosi pysyy paremmassa kunnossa pidempään.
Katso myös
Schmiedmann BMW Huolto | BMW Sähköinen huoltokirja